Noua prevedere din Statutul Elevului referitoare la
existența unei săli în care elevii care deranjează orele să poată fi plasați a
generat vii discuții și în rândul profesorilor. Sunt zeci de întrebări cu
privire la cum ar putea funcționa o astfel de măsură, profesorii semnalând că e
nevoie de norme clare de aplicare.

Biblioteca ar putea fi în multe școli sala în care vor ajunge elevii FOTO: Pixabay

Biblioteca ar putea fi în multe școli sala în care vor ajunge elevii FOTO: Pixabay

O prevedere din noul Statul al Elevului, supus
transparenței, care ar fi trebuit să răspundă unei nevoi reale din sistemul de
învățământ românesc s-a transformat în dispută. „Camera de detenție”, „celula”,
„sala de pedeapsă”, „camera de izolare” sau cum a mai fost numită încăperea în
care, așa cum prevede noul statut, elevii care „aduc prejudicii activității de
predare-învățare-evaluare” ar putea fi trimiși nu reprezintă o soluție dacă nu
vor exista proceduri clare care să răspundă fiecărei situații posibile. Mai mult, structurile reprezentative ale elevilor au anunțat că depun plângere penală împotriva Ministrului Educației, Ligia Deca, pe această temă. 

Pe un grup privat de Facebook, grup reprezentând „cea mai
mare comunitate a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar din România”,
așa cum este acesta descris, profesorii vin cu zeci de întrebări legate de
punerea în aplicare a acestei măsuri.

Ce prevede proiectul

În Statutul Elevului care astăzi este doar un proiect, la
Art. 14, al. (2) există următoarea prevedere: „În cazul elevilor care în timpul
orei de curs manifestă comportamente care aduc prejudicii activității de predare-învățare-evaluare,
cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în
timpul orei respective, sub supravegherea unui cadru didactic sau a unui cadru
didactic auxiliar, într-o sală din unitatea de învățământ stabilită pentru
desfășurarea, de regulă, a unor activități de tipul: lectură suplimentară,
completarea de fișe de lucru etc. În acest caz va fi informat, în scris,
părintele/ tutorele/reprezentantul legal al elevului. Prin excepție, elevii cu
cerințe educaționale speciale sunt preluați pentru a desfășura activitate cu
personal specializat”.

Profesorii atrag atenția că simpla existență a acestei săli
în care pot fi izolați elevii care deranjează orele nu este nici pe departe de
ajuns. Ministerul lasă la latitudinea școlilor atât înființarea acestei săli,
cât și elaborarea regulilor de funcționare.

Ce întrebări ridică profesorii

Cei mai mulți profesori care s-au exprimat pe subiectul înființării acestei săli pe grupul de pe rețeaua de socializare nu susțin
ideea, deși tot profesorii sunt cei care au susținut în repetate rânduri că
sunt situații în care pur și simplu rămân fără „arme” în fața elevilor-problemă.

„Oare sala pentru izolare în suspiciunea de Covid mai există?
Facem mai multe celule decât clase!”,
scrie un membru al grupului. „Eu mă mir că
nu s-a fixat o cauțiune. Sau va fi sarcina CA-urilor? Să rotunjim puțin bugetul”,
scrie altcineva.

Sunt în schimb și întrebări care se referă la modul cum ar
putea funcționa, concret, măsura izolării elevului într-o astfel de sală.

„Dacă profesorul vrea să trimită un copil la sala de detenție,
cum procedează? Îl trimite singur sau îl însoțește? Restul clasei ce face în
acest timp? Daca elevul recalcitrant nu vrea să se ducă, cum procedeaza
profesorul? Și, de fapt, ce se dorește cu această măsură? Care e
finalitatea ei?”,
întreabă un profesor.

Un alt membru al grupului profesorilor se întreabă: „Dacă
acum un părinte sare la gâtul unui profesor pentru cea mai mică observație,
oare ce va face când va afla că i-a fost pus copilul în sala de detenție? Ce
profesor va accepta să fie jandarm, gardian? GÂNDIȚI?!”.
Profesorul sugerează,
în schimb, că ar trebui schimbate anumite prevederi din regulamentul școlar și
de asemenea ar trebui „reabilitat statutul profesorilor”, pentru că profesorii
și-au pierdut autoritatea în fața părinților și a levilor.  „Oare e concurs în minister de
inventat idei tâmpite pe bandă rulantă?”,
mai scrie profesorul.

Sunt profesori care ridică și problema spațiului pentru amenajarea acestor săli, amintind că sunt școli în care au fost desființate cancelariile, sălile de bibliotecă, laboratoarele etc. pentru a răspunde nevoii de săli de clasă. Alții se întreabă cine îi va supraveghea pe elevii trimiși în sala de pedeapsă, ce se întâmplă dacă vin în același timp elevi de la mai multe clase, de vârste diferite etc..

„Atâtea lamentări…”

Sunt în schimb și profesori care susțin ideea și care scriu
că această sală de izolare poate fi o soluție pentru elevii indisciplinați.

„Atâtea lamentari… Se poate organiza în orice școală,
denumirea poate fi schimbata, este utila chiar și pentru cei indisciplinati, au
timp de gândire, se liniștesc iar ceilalți continuă lecția. Este o măsură
extrem de practică și utilă”,
scrie un alt membru al grupului.

”Sala de detenție” ca și concept nu se prea potrivește cu
ce a scris Deca, știm toți asta! Acolo, elevii ar trebui să citească, să își
facă temele neefectuate în clasă, să își gestioneze emoțiile, sub supravegherea
unui psiholog școlar. Sunt multe aspecte neluate în seamă! Evident,
începând cu sala alocată! Metodologia doamnei ministru încurajează sala de
detenție deoarece nu precizează nici o activitate și știm cu toții că ce nu
este interzis, este permis! Adică, din moment ce nu scrie nicăieri ce și cum,
fiecare va face ceea ce crede!”
, atrage atenția un alt cadru didactic.

Alți profesori subliniază că ideea în sine nu este greșită,
funcționează și în alte țări, însă se întreabă cum va fi aplicată, pentru că
sistemul românesc nu dispune de resursele altor state.

„Nu este prima dată când „experții” traduc termeni
nici măcar cu google translate. În unele țări există câte doi profesori la
clasă și în situația în care un copil poate da semne de neinteres ori de
agitație, unul dintre profesori să meargă cu el în altă clasă pentru
activități care să îl liniștească, spre sală de sport sau de muzică ori hand
craft. Cu scopul de a nu deranja toată clasa dar și pentru a readuce copilul în
zona de atenție și implicare. Cred că aici voiau să ajungă dar cam greu la noi
cu numeroși „experți” care ies rar din birourile lor”,
menționează profesorul.

„Mi-e teamă că tot mai mulți vor dori să devină „deținuți””

Un scenariu la care de asemenea se gândesc mulți profesori
este cel potrivit căruia camera de izolare s-ar putea transforma, din loc de
pedeapsă, în cea mai dorită destinație la nivelul școlii, dacă măsura izolării
nu va fi însoțită și de alte consecințe. „Mi-e teamă că tot mai mulți își vor
dori să devina ,,deținuți”, dacă aceasta măsura nu vine la pachet cu niște
sancțiuni, gen – la un număr de ,,arestari”, un punct scăzut la purtare
sau o exmatriculare pe o anumită perioadă”
, atrage atenția profesorul.

„În Japonia am văzut că elevii care ajung în sala de
detenție sunt obligați timp de o săptămână să rămână după programul școlar și
să facă curățenie într-o anumită sală sau mai multe”,
remarcă un alt profesor. „La
noi aici se rupe filmul și elevii ne râd în nas. Ei nu pățesc mai nimic, nota
scăzută la purtare nu contează pentru ei.  Și de ce ar conta, din moment ce anul trecut
se scădea un punct la 40 de absențe nemotivate. Aproape că nu veneau la școală,
cu 200 de absențe tot primeau medie de trecere și la liceele speciale,
militar, pedagogic erau acceptați și cu media scăzută la purtare”, răspunde un
alt cadru didactic.

Ce spune psihologul școlar

Consilierul școlar Aurora Szocs spune că aceste săli în care
să poată fi trimiși elevii care deranjează orele ar putea fi o soluție în anumite situații, pentru
că astăzi cadrelor didactice care controlează cu greu clasa le-au rămas extrem
de puține posibilități de a reacționa în fața atitudinii de frondă. 

„În condițiile în care un elev îți deranjează ora nu prea ai
soluții. Până în acest moment nu aveai voie să-l dai afară, nu aveai voie să-i
faci observație în fața clasei. Și atunci nu prea aveai ce să-i faci și nu
puteai să-l scoți  nici din clasă. Sunt situații
în care efectiv e croit să-ți deranjeze ora și tu nu puteai să faci nimic. Bănuiesc
că pentru asta a existat ideea. La americani există de foarte mult timp o sală,
efectiv, în care elevii rămân după ore sau în timpul orei în momentul în care
deranjează. Dacă sunt din timpul orei, li se pun absențe, este cotată ca absență, trebuie să simtă că a deranjat ora. Dacă îi scoți
afară fără să existe o astfel de cameră, unde trebuie să fie supravegheați, nu
ai control asupra lor, efectiv”,
explică psih. Aurora Szocs. 

Psihologul completează însă cu observația că această soluție ar trebui să fie folosită „într-adevăr în situații limită, când efectiv nu mai poți să-ți desfășori ora, și se întâmplă destul de rar lucrul acesta”.

Psihologul susține opinia colegilor care cer completarea măsurii cu reguli clare. Acest lucru ar putea fi făcut la nivelul școlii, în funcție de particularitățile unității de învățământ.  

Reamintim că nici părinții nu văd cu ochi buni această măsură, văzând prevederea drept o încercare de a face educației „cu biiciul”.  

SURSA