Președintele LADPM, Comisar-șef (r) Av.Petrică Dima

Președintele LADPM, Comisar-șef (r) Av.Petrică Dima  a adresat o scrisoare deschisă Președintelui Curții Constituționale a României în data de  9 noiembrie 2024.

Din rândurile scrisorii pe care o redăm mai jos, transpar sentimentele de revoltă, dezamăgire pe care rezerviștii militari din instituțiile de apărare, ordine publică le au față de încercările subterane ale Avocatului Poporului de a bloca o lege asupra căreia suprema putere în stat , Parlamentul României s-a pronunțat prin ceea ce reprezintă fundamentul democrației și a statului de drept, votul majoritar în Camera Deputaților-prima cameră sesizată și Senat-cameră decizională.

Iată textul scrisorii deschise:

„Referitor la sesizarea Avocatului Poporului nr. 37456/07 nov 2024, inregistrată la CCR sub nr. 10471/07 nov. 2024

Col. (r) Dima Petrică, din București,, in calitatea mea de rezervist/pensionar militar al statului român, va solicit ca în conformitate cu legea să sancționați abuzul Avocatului Poporului care, cu rea credință a sesizat CCR cu Obiecția de neconstituționalitate a proiectului legislativ de modificare a legii 223/2015 – Pl x 540/2024 – privind pensiile militare de stat . ”Nu pot face obiect al controlului de constituționalitate reglementat de dispozițiile art.146 lit.a) teza întâi din Constituție legile în vigoare, proiectele sau propunerile legislative şi nici amendamentele.”
Redau in continuare textul publicat pe site-ul CCR:

”Controlul constituționalității legilor înainte de promulgare

Sediul materiei
Controlul constituționalității legilor înainte de promulgare sau controlul de constituţionalitate a priori este reglementat de dispoziţiile art.146 lit.a) teza întâi din Constituţie şi de art.15-18 din Legea nr.47/1992. Este un control abstract şi direct, exercitat numai la sesizarea unor autori calificaţi.

Obiectul sesizării

Obiect al controlului de constituţionalitate a priori îl pot constitui legile ordinare şi legile organice, înainte de a fi promulgate.
Nu pot face obiect al controlului de constituţionalitate reglementat de dispoziţiile art.146 lit.a) teza întâi din Constituţie legile în vigoare, proiectele sau propunerile legislative şi nici amendamentele.

Sesizarea Curţii Constituţionale

Sesizarea făcută de parlamentari se trimite Curţii Constituţionale în ziua primirii ei, de către secretarul general al Camerei respective.
Procedura
În vederea exercitării dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale, cu 5 zile înainte de a fi trimisă spre promulgare, legea se comunică Guvernului, Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, precum şi Avocatului Poporului şi se depune la secretarul general al Camerei Deputaţilor şi la cel al Senatului, iar în cazul în care legea a fost adoptată cu procedură de urgenţă, termenul este de 2 zile.

Temeiul invocat de Avocatul Poporului e art. 15 alin 2 din Legea 47/1992 privind CCR1.

Articolul 15

(2) În vederea exercitării dreptului de sesizare a Curții Constituționale, cu 5 zile înainte de a fi trimisă spre promulgare, legea se comunică Guvernului, Înaltei Curți de Casație și Justiție, precum și Avocatului Poporului și se depune la secretarul general al Camerei Deputaților și la cel al Senatului. În cazul în care legea a fost adoptată cu procedură de urgență, termenul este de două zile.”

Argumente

1) Obiecția de neconstituționalitate a fost depusa la 07 nov.2024, împotriva proiectului de lege PLx 540/2024, care a fost votat in Senat, în procedură de urgența, in data de 04. nov.2024. CCR nu a are competenta de a se pronunta asupra obiecțiilor de neconstituționalitate formulate impotriva proiectelor legislative.
2) CCR se prounuță înainte de promulgare, doar daca obiecția priveste legea si nu proiectul. In cazul de față Avocatul Poporului a formulat obiecția impotriva proiectului ( PL x 540.2024) si nu impotriva Legii 559/2024 adoptată in Senat, in procedura de urgenta in 04.nov 2024. Deci, obiecția e inadmisibilă.

3) Dacă obiectia Avocatului Poporului ar fi fost impotriva Legii 559/2024, ADOPTATA IN PROCEDURA DE URGENTA, aceasta trebuia depusă În doua zile de la adoptare, deci, cel mai tâarziu in data de 06 nov. 2024. Numarul de inregistarea a Obiecției la Avocatul Poporului este 37456 din 07 nov. 2024. Numarul de înregistrare la CCR este 10471din 07 nov. 2024. Prin urmare, chiar dacă ar viza Legea 559/2024, Obiectia Avocatului Poporului e tardivă. In ambele situații – inadmisibilitate sau tardivitate, CCR nu poate decât sa respinga Obiecția, pe INADMISIBILITATE… sau TARDIVITATE…

IMG 20241109 WA0011

Pe de alta parte, Domnul Președinte Iohannis trebuie să promulge legea in forma adoptată de Senat și nu poate invoca Obiecția Avocatului Poporului pentru simplul motiv că Obiectia e cu privire la PLx 540/2024 și nu cu privire la Legea 559/2024. Președintele Klaus Iohannis are 20 zile pentru promulgare. Dacă după 20 zile nu o promulgă, legea se considera promulgată tacit și se publica in monitorul oficial.

Cu deosibtă consideratie,
Col. (r) Dima Petrica -președinte LADPM ”

Din cele de mai sus, transpare o eroare enormă comisă de către doamna Renate Weber: Avocatul Poporului a formulat obiecția impotriva proiectului ( PL x 540.2024) si nu impotriva Legii 559/2024 adoptată in Senat, in procedura de urgenta in 04.nov 2024. Deci, obiecția e inadmisibilă!

Picture1 1

Conducerea LADPM este în discuții avansate cu reprezentanții celorlalte asociații ale rezerviștilor militari pentru organizarea unui protest la CCR în vederea soluționării cât mai rapide a acestei obiecții formulate de către Avocatul Poporului.

Sursa foto: LADPM – Arhiva Ligii

SURSA