Copiii din România vor putea beneficia de
servicii psihologice și
psihoterapeutice gratuite.
Tulburările emoționale i-au afectat pe unii copii în timpul pandemiei Foto: Shutterstock
Ideea este una foarte bună, consideră Keren Rosner,
psiholog psihoterapeut. Pentru că, adaugă specialistul, numărul adolescenților
cu tulburări emoționale care ajung la cabinet a crescut după cei doi ani de
pandemie. „Pandemia a accentuat un gen de înstrăinare, de însingurare. Sunt
foarte mulți copii foarte anxioși, depresivi, care n-au reușit să depășească
perioada dificilă de pandemie, mai ales dacă au fost în situația de a începe un
ciclu nou de învățământ. Adică fie au fost clasa I, fie clasa a IX-a, fie
primul an de facultate”, explică psihologul psihoterapeut.
În general, atunci când
începi ceva nou ai nevoie de susținere, de relații bune care sunt benefice
pentru starea psihică, implicit pentru rezultatele școlare, mai spune Keren
Rosner: „Dacă te simți bine acolo unde mergi, sigur mergi cu plăcere, înveți cu
plăcere, ai rezultate, prinzi curaj pentru că ai avut rezultate bune și așa
intri într-o spirală care te duce spre vârf”.
Expertul atrage atenția că
orele de terapie ar trebui să fie unele reale de terapie și nu să se limiteze
la o oră sau două: „Terapia este de durată. Implică muncă din partea
terapeutului și a copilului sau a adolescentului pe o perioadă mai lungă. Nu
poți să ajungi la cauza problemei dintr-o ședință, că abia-l cunoști pe copil.
Plus că terapeutul este o persoană nouă în viața copilului și e necesară o
perioadă de acomodare, în care el să capete încredere în psiholog. Și relația
se construiește. Iar dacă sunt ore suficiente alocate acestei consilieri, este
foarte bine, pentru că tinerii au mare nevoie de acest lucru”.
Care sunt pașii de urmat
Potrivit actului normativ
mai sus citat, nevoia de sprijin psihologic a copilului poate fi sesizată de
părinte, de profesor, de asistenții sociali sau medicali comunitari sau de
mediatori școlari. Pentru a beneficia de ședințele de psihoterapie gratuită
este nevoie de o recomandare de evaluare psihologică în vederea înscrierii în
program de la medicul de familie, medicul de medicină școlară sau medici de
psihiatrie pediatrică.
Cu această recomandare,
părintele copilului poate alege un psiholog, membru al Colegiului Psihologilor
din România, care este înscris în Registrul psihologilor acreditați să
furnizeze serviciile de intervenție psihologică și psihoterapeutică pentru
copii din cadrul Programului național – „Din grijă pentru copii”. Potrivit
metodologiei, listele cu psihologii disponibili în fiecare județ vor fi
disponibile în fiecare școală și la medicii de familie.
La rândul lui, psihologul
evaluează situația copilului și, dacă se constată necesitatea intervenției,
copilul intră în Program.
Până acum, statul finanța
parțial ședintele de terapie pentru copiii încadrați cu grad de handicap, prin
intermediul direcțiilor de asistență socială.
Programul este o
inițiativă din 2021 a Guvernului ca măsură de reducere a impactului pandemiei
de COVID-19 asupra sănătății mintale a copiilor și creșterii siguranței acestora
și are o valoare de 6 milioane de euro.