Ce este codul DOT de pe anvelope și cum se citește corect. „E important și să fie depozitate corespunzător”

Anvelopele mașinilor conțin o serie de informații și coduri. Unele folosesc în special producătorilor, altele e bine să fie cunoscute și de către șoferi. Codul DOT ascunde perioada de producție a anvelopei.

Anvelopele trebuie depozitate corect FOTO Shutterstock

Printre informațiile trecute pe anvelope este codul DOT, care reprezintă o abreviere pentru “Department of Transportation” și semnalizează vârsta cauciucurilor. Practic, e certificatul de producție al fiecărei anvelope în parte.

Unele firme amplasează codul DOT pe peretele interior, altele în exteriorul cauciucurilor.

Data de fabricație este compusă din patru cifre. Să zicem că scrie 3522. Primele două cifre indică săptămâna calendaristică din an, iar ultimele două cifre reprezintă anul. Dacă avem un DOT 3522, înseamnă că anvelopa respectivă a fost produsă în săptămâna 35 din anul 2022. Informația asta e obligatoriu prezentă pe orice anvelopă și se găsește într-un chenar oval pe lateralul cauciucului”, a declarat Traian Pop, reprezentantul firmei germane Delticom, care se ocupă cu vânzarea de anvelope.â

„Își pierd ușor din proprietăți dacă stau în soare”

De cele mai multe ori, anvelopele stau în depozite mai mulți ani, de aceea este important de știut momentul în care au fost fabricate.

„Nu există termene de garanție pentru o anvelopă, ci doar indicații. În Marea Britanie termenul e șase ani, în Germania cinci ani, la noi patru-cinci ani, după care cauciucurile își pot pierde din calități și randament. Fiecare client își dorește marfa cea mai proaspătă. E imposibil să găsești anvelope produse acum o lună. Important este și ca anvelopele să fi fost depozitate corespunzător. Își pierd ușor din proprietăți dacă stau în soare, de exemplu, și nu mai prezintă garanția unui trafic în siguranță”, a spus Traian Pop.

Anvelope la fabrica Continental FOTO Ștefan Both

Anvelope la fabrica Continental FOTO Ștefan Both

Pe lângă săptămâna și anul de fabricație, DOT indică numele producătorului și țara în care a fost produsă, dimensiunea anvelopei ori codul producătorului.

În următoarea perioadă, șoferii vor fi preocupați să își schimbe cauciucurile de vară cu cele de iarnă.

Este o lege care spune că în România, dacă circuli pe suprafețe acoperite de zăpadă, gheață sau polei trebuie să ai anvelope de iarnă. Sau anvelope all-season care au marcajul de M+S care sunt considerate conforme pentru condițiile respective. Anul acesta s-a cam decalat începutul de sezon de iarnă, cum îi spunem noi, pentru că luna octombrie a fost foarte caldă. Se vede și la vulcanizări și service-uri, unde nu a început încă nebunia asta de schimb de anvelope. Dar va fi în următoarele două săptămâni”, a mai declarat Traian Pop.

SURSA