O fotografie din vechiul București, de pe Calea Victoriei, a trezit sentimente contradictorii printre bucureșteni. Cei mai mulți au privit-o cu nostalgie, în timp ce alții, la fel de curioși, au căutat să afle povestea ei, dar și cât de bogați erau vechii bucureșteni.
Farmecul vechiului București depășește orice graniță a timpului. FOTO: Historia / Daniel Crăițoiu
Fotografia
postată pe un grup de Facebook dedicat vechiului București prezintă
o imagine de pe Calea Victoriei și a fost făcută în 1963, așa
cum spune autorul postării. În poză se vede că Bucureștiul era
și pe atunci aglomerat, dar nu de mașini. Dacă azi mașinile circulă bară la bară, pe atunci erau foarte rare, iar oamenii profitau de acest lucru și se deplasau inclusiv pe șosea, lucru de imaginat
azi.
„Anul
1963. La plimbare pe Calea Victoriei. Este o fotografie document
deosebită în care observăm pietoni și pe partea carosabilă exact
ca în perioada interbelică. Trotuarul era plin ochi de lume. Sursa
foto Historia”, a scris autorul postării.
Lumea
a reacționat imediat, iar comentariile s-au succedat. Oamenii au remarcat lumea cochetă din anii 60, dar și mulțimea care nu se limita la trotuare, ci invada pur și simplu carosabilul fiindcă nu mai avea loc pe spațiul dedicat pietonilor. De fapt, era chiar mai aglomerat decât azi, pe trotuare.
„Vis
a vis de magazin Electrolux (B1tv astăzi)”, a scris o doamnă.
„Mai precis, vis a vis de fostul teatru National azi hotelul
Novotel. Magazinul Electrolux (B1Tv azi) este exact dupa
motociclistul care traverseaza intersecția (I. Câmpineanu cu
Victoriei de azi)”, a completat-o altcineva.
De toate pentru toți
„Teatrul
Mare!”, a fost altă reacție. „Vedeți ce diferență, acum pe
același traseu mașinile merg bară la bară, atunci era moda
perpedes!”, a remarcat cineva.
„Și
atunci erau mașini! Dar până «strangeai bani munciți cinstit»
te mulțumeai cu o bicicletă Tohan sau cu o motoretă VESPA…
italienească”, a fost alt comentariu.
„Erau
biciclete Carpați și Tohan românești, Diamant, Favorit, Mifa,
Balkan, de la megieși, erau motociclete Mz 125, 175, 250, Jawa și
Cz 125, 150, 175, 250, 350, erau Simson si AWO de 250, EMW 350, IFA
BK 350, IJ 350, K 175, Csepel 250, Pannonia 125, 250, Danuvia 100 si
125, scutere Manet, Tatran si Cezet de 100, 150 si 175, Tula de 200,
motorete de 50 Carpați, Jawa sau Simson, iar ca automobile, prin
1963- 65 erau deja disponibile Moskvich 403, 407, Wartburg 311, AWZ P
50, Trabant 600, Skoda Octavia, Felicia, Rapid, Superb, Tudor, Fiat
600, 1100, 1300, Renault Dauphine, R 10, și erau accesibile oricui
era apt, cu un nivel peste medie de inteligență și instruire, cu
însușiri moral- volitive, cu o pregătire profesională bună”, a
scris altul. „Acestea concurau la o situație materială, stare
mentală, reacții, reflexe, convenabile șoferiei. De asta aveau
mașini inginerii, profesorii, ofițerii, doctorii, avocații,
sportivii, artiștii, maiștrii, tehnicienii și nu toți analfabeții
și țugulanii ca în prezent”, a completat el.
Cât de bogați erau vechii bucureșteni
Nu toată lumea consideră că bucureștenii o duceau bine în acei ani. Cât de bogați erau vechii bucureșteni este interpretabil: „Nu era modă, lumea era săracă
și nu aveau mașini”, a fost o părere.
„La
intersecția cu strada Ion Câmpineanu!”, a remarcat și altul. „Pe
atunci se numea 13 Decembrie”, a intervenit altcineva.
„Pietonii
mergeau pe carosabil pentru că mașinile erau foarte rare. Grosul
era de la instituțiile importante (ministere etc.). În 1963
particularii nu prea aveau acces la automobile”, și-a amintit
cineva.
„Pe
colț parter înainte de 89 era magazinul Romarta și în prim plan
pe dreapta un hotel parcă”, a fost altă observație. „Nu i se
punea Blocul «A.R.I.A.», primul fiind Blocul «Romarta»?”, a
întrebat altul, iar alți doi internauți i-au răspuns afirmativ.
„Era
o epocă în care încă mai erau domni și doamne”, a comentat
cineva.
„Era
o lume foarte elegantă, eleganță izbucnită în 1966 cu o mare
varietate de blănuri, de încălțăminte mai ales pantofii cu toc,
mare varietate de pălării de fetru. Articolele pentru copii erau
foarte atractive și variate, jucăriile de asemenea. Sunt totuși
vremuri nostalgice”, a dezvoltat o doamnă.
„Ce e cu îmbulzeala asta?
Aglomerația de pe străzile vechiului București i-a surprins pe mulți. „Totuși,
ce e cu îmbulzeala asta?”, a întrebat o altă doamnă. „S-ar
zice că, din moși strămoși, ne place să ne relaxăm în
grămadă”, i s-a răspuns. „Atunci socializarea era mereu live.
Față-n față. Oamenii vorbeau vrute și nevrute și se simțeau
bine”, a completat-o altcineva.
„Da,
acum se adaugă și online-ul… Eu de fapt mă refeream la felul în
care oamenii se bulucesc toți pe șosele către aceleași locuri,
care nici nu se mai observă din mulțime în zilele de vacanță”,
a revenit doamna.
„De
unde veneau oamenii ăștia și unde se duceau? Aveau servicii? Erau
pensionari? Studenți? La ora de prânz? Le plăcea să ia trotuarul
în picioare? De ce nu într-un parc?”, s-a întrebat o doamnă.
„Doamnă, Piața Universității mai ales după prânz era plină
de lume selectă. Atelierele de croitorie din centru erau luate cu
asalt încât abia mai puteau face față. Magazinele erau arhipline.
În 1962 s-a făcut prima treaptă de mărire a salariilor și
înghețarea prețurilor”, i-a explicat cineva.
Amintiri din anii copilăriei
„Da,
frumos, da, aș fi crezut că e interbelic, paltoanele nu se
schimbaseră, erau decente”, a fost altă observație.
„Era
super frumos, mergeam cu părinții să-mi ia îmbrăcăminte de la
Romarta copiilor, eram micuță”, a scris o doamnă.
„Minunate
lucruri erau la Romarta, acum e groaznic, e trist ce se vede în
fosta Romarta copiilor”, i-a răspuns altă doamnă.
„Da,
așa este! CaleaVictoriei, Piața Universității, Bulevardul Magheru
erau arhipline de lume zi de zi. Ar fi îmbucurător că multe
clădiri să fie renovate fiindcă timpul și-a pus pecetea, iar
frumoasele lor fizionomii să reînvie”, a scris o doamnă.
„Și
acum ne plimbăm pe Calea Victoriei, pe carosabil, dar cu porția.
Două zile pe săptămână și cu bani mulți la buzunar. Nu mai
trebuie să fii neapărat domn sau doamnă. Trebuie doar să câștigi
bani mulți să-ți poți permite o înghețată. Așa că stăm la
noi în cartier, unde-i 3 lei înghețata”, a fost alt comentariu.
„Probabil
ne întorceam de la defilare, după haine pare să fi fost de 1 Mai”,
a comentat altă doamnă.
