Într-un oraș din România, din Valea Jiului, există amplasat la intrare un avion, fără ca locul să dispună de aeroport. Mulți când trec prin zonă sau chiar oameni de-ai locului nu cunosc motivul decorului misterios.
Orașul din Valea Jiului cu avion la intrare. Istoria mai puțin știută a zonei
Poate că unii v-ați dat seama că este vorba despre Petroșani, un oraș din județul Hunedoara. Este cunoscut ca o destinație minieră, căci aici se găsește Complexul Energetic Hunedoara, care cuprinde mai multe exploatări miniere.
Care este legătura avionului cu Petroșaniul? Aflați că aici s-au pus bazele celei de-a doua școli de zbor din România, la inițiativele vestitului inginer Ștefan Georgescu Gorjan și inginerului Gustav Felix Stof, care mai târziu a devenit cadru universitar la Viena.
În anul 1936, în Petroșani s-a înființat Clubul Aeronautic, numit Aeroclubul Petroșani. Prim președinte a fost inginerul inspector Matei Bălănescu. Acest aeroclub era al doilea după cel de la Sanpetru, Brașov.
Tot în anul 1936, Ștefan Georgescu Gorjan l-a îndemnat pe inginerul Gustav Felix Stof să se angajeze la Atelierele Centrale din Petroșani, ca instructor de zbor și constructor de planoare. Gustav a acceptat și a ajuns să facă și studii în capitala Austriei.
Petroșaniul a avut o școală de zbor
Mai târziu, în anul 1937 s-a înființat Școala de Zbor fără motor din Petroșani și tot în aceeași zi a acestui moment s-a efectuat și primul zbor alpin la mare altitudine în România. S-a folosit în acest scop planorul YR-MANDRA II, lansat pe vârful Parângu Mic, 2075 m altitudine.
Gustav Stof s-a aflat la acea vreme în rol de pilot și este foarte interesant că planorul a fost transportat în vârful muntelui pe bucăți, apoi demontat, dându-le mare bătaie de cap elevilor școlii și militarilor.
În anul 1956 s-a desființat școala de zbor din Petroșani. Inventarul a fost transferat la Școala de Zbor fără motor de la Prejba, Târgu Jiu. A rămas memorabil gestul fostului comandant al Școlii de Zbor fără Motor. Dumitru Cotescu și-a alimentat ambele rezervoare ale avionului RWD și în loc să revină la Petroșani a tot zburat până când a ajuns în București, după care în Istanbul.
Mulți au concluzionat mai târziu că Dumitru Cotescu și-a dorit să evadeze. Dincolo de acestea, școala din Petroșani a fost terminată de piloți valoroși, precum Beniamin Popescu, Teodor Vulpescu sau Petre Diaconu, relatează cronicavj.ro
