Ziarul monden

Stiri din toate domeniile

Istoria Bisericii Ortodoxe

Biserica isi are originea in Isus Hristos si in Duhul Sfant, nu cu un invatator sau grup uman, nici cu un cod de conduita sau cu o filozofie religioasa. Ortodoxia crede ca Biserica isi are originea in Comunitatea Apostolica chemata la fiinta de Iisus Hristos si insufletita de Duhul Sfant.

Sarbatoarea Rusaliilor, care se sarbatoreste la cincizeci de zile dupa Paste, comemoreaza „revarsarea” Duhului Sfant asupra apostolilor si marcheaza inceputul misiunii Bisericii in lume. Biserica Ortodoxa considera ca a mentinut o directa si continuitate neintrerupta a iubirii, credintei si ordinii cu Biserica lui Hristos nascuta in experienta Rusaliilor.

Timpul persecutiei

Cea mai veche Biserica, care este descrisa in Epistole si in Faptele Apostolilor, nu s-a limitat la tara Iudeii. Ea a luat foarte in serios porunca Domnului nostru de a merge in toata lumea si de a predica Evanghelia.

Cuvintele lui Hristos si evenimentul mortii si invierii Sale mantuitoare au fost destinate nu numai oamenilor din primul secol si lumii mediteraneene din care faceau parte, ci si persoanelor din toate locurile si din toate epocile. La doar cativa ani de la Inviere, colonii de crestini au aparut in marile orase ale Imperiului Roman.

In timp ce Biserica primara a primit multi convertiti din iudaism si din religiile pagane, lumea in care a fost vestita Evanghelia a fost, in cuvintele Sfantului Pavel, „fara inima si nemiloasa”.

Cu doar cateva intervale de pace, Biserica a fost persecutata in tot Imperiul timp de aproape trei sute de ani. Credinta si dragostea exprimate de crestini au fost privite ca o amenintare la adresa religiei si a politicilor politice ale Imperiului. Mii si mii de crestini au fost martirizati.

Timpul expansiunii

Inceputul secolului al IV-lea a marcat o noua etapa in dezvoltarea Bisericii. Dupa secole de persecutie vicioasa din directia imparatilor romani, un imparat al Romei a devenit crestin.

Acesta a fost Constantin cel Mare, care in anul 313 a acordat crestinilor libertatea de inchinare. Edictul a fost o recunoastere a faptului ca Biserica nu numai ca a supravietuit persecutiilor, ci si ca a devenit o forta semnificativa in Imperiu. Din acel moment, Biserica si Imperiul au inceput o relatie foarte stransa si reciproc avantajoasa. Nu numai ca Biserica a primit sprijin imperial, dar si relele care caracterizasera vechiul Imperiu Roman au fost mult reduse in Bizantul crestin.

Marea Schisma

Marea Schisma este titlul dat separarii dintre Biserica Apuseana (Romano-Catolica) si Biserica Rasariteana (Ortodoxa), care a avut loc in secolul al XI-lea. Relatiile dintre cele doua mari traditii ale Rasaritului si Occidentului au fost adesea tensionate inca din secolul al IV-lea. Cu toate acestea, unitatea si armonia au fost mentinute in ciuda diferentelor in expresia teologica, practicile liturgice si punctele de vedere ale autoritatii. Cu toate acestea, pana in secolul al IX-lea, diferentele legitime au fost intensificate de circumstantele politice, de ciocnirile culturale, de pretentiile papale si de introducerea in Occident a expresiei Filioque in Crezul Nicean. Filioque afirma ca Duhul Sfant provine de la Tatal si Fiul. Atat pretentiile papale, cat si Filioque au fost puternic respinse de Est.

Timpul greutatilor

In anul 1453, orasul Constantinopol a cazut in mainile musulmanilor invadatori. Odata cu capitala sa, Imperiul Bizantin a ajuns la sfarsit; iar vastele tari din Asia Mica au cazut supuse necrestinilor.

Marilor orase ecleziastice din Alexandria, Antiohia si Ierusalimul, care intrasera sub controlul politic al Islamului cu secole mai devreme, li s-au alaturat acum Constantinopolul. In tot Imperiul Otoman, crestinii au ajuns sa fie tratati ca cetateni de clasa a II-a, care plateau impozite grele si purtau o imbracaminte distinctiva.

Viata Bisericii Ortodoxe din Balcani si Asia Mica a continuat, dar sub multa constrangere. Mii de crestini au suferit martiriul. Patriarhii au fost destituiti si ucisi. Bisericile, manastirile si scolile au fost inchise si distruse. Abia odata cu eliberarea Greciei in 1821, o parte din brutalitate a luat sfarsit.

Timp de reinnoire si reconciliere

De-a lungul ultimilor doua sute de ani, Biserica Ortodoxa din emisfera occidentala s-a dezvoltat ca o prezenta valoroasa si un martor distinctiv. De exemplu, in Statele Unite, Ortodoxia a fost recunoscuta ca una dintre cele patru credinte majore. Are peste cinci milioane de membri, care sunt grupati in mai mult de o duzina de jurisdictii ecleziastice. Arhiepiscopia Ortodoxa Greaca, care este cea mai mare, are aproximativ 500 de parohii si opereaza scoli bisericesti, scoli parohiale, un orfelinat, un colegiu si o scoala teologica absolventa.

Sursa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *