Ziarul monden

Stiri din toate domeniile

Titanic

Titanic, linie de pasageri britanica de lux care s-a scufundat in perioada 14-15 aprilie 1912, in timpul calatoriei sale initiale, in drum spre New York din Southampton, Anglia, ucigand aproximativ 1.500 pasageri si personalul navei.

Una dintre cele mai faimoase tragedii din istoria moderna, a inspirat numeroase povesti, mai multe filme si un musical si a facut obiectul multor studii si speculatii stiintifice.

Origini si constructii

La inceputul anilor 1900, comertul transatlantic de pasageri era extrem de profitabil si competitiv, liniile navale concurand pentru a transporta calatori si imigranti bogati. Doua dintre principalele linii erau White Star si Cunard.

Pana in vara anului 1907, Cunard parea pregatit sa-si creasca cota de piata cu debutul a doua nave noi, Lusitania si Mauretania, care urmau sa intre in serviciu mai tarziu in acel an.

Cele doua linii de pasageri atrageau multa atentie pentru viteza asteptata; ambii vor stabili ulterior recorduri de viteza care traverseaza Oceanul Atlantic.

Cautand sa raspunda rivalului sau, presedintele White Star, J. Bruce Ismay, s-ar fi intalnit cu William Pirrie, care controla firma de construcții navale din Belfast Harland si Wolff, care a construit majoritatea vaselor White Star. Cei doi barbati au conceput un plan pentru a construi o clasa de nave mari, care sa fie cunoscute pentru confortul lor in loc de viteza lor. In cele din urma s-a decis ca vor fi construite trei nave: Olimpica, Titanica si Britannica.

Primul drum

La 10 aprilie 1912, Titanic a pornit in calatoria sa initiala, calatorind din Southampton, Anglia, catre New York.

Poreclit „Specialul milionarului”, nava a fost capitanata in mod adecvat de Edward J. Smith, care era cunoscut sub numele de „capitanul milionarilor” datorita popularității sale printre pasagerii bogati.

Intr-adevar, la bord se aflau o serie de oameni de seamă, inclusiv omul de afaceri american Benjamin Guggenheim, jurnalistul britanic William Thomas Stead si coproprietarul magazinelor Macy’s, Isidor Straus, si sotia sa, Ida.

Ultimele ore

Pe tot parcursul calatoriei, operatorii de radio fara fir de pe Titanic, Jack Phillips si Harold Bride, primisera avertisment de aisberg. Cei doi barbati au lucrat pentru compania Marconi, iar o mare parte din meseria lor a fost transmiterea mesajelor pasagerilor.

In seara zilei de 14 aprilie, Titanic a inceput sa se apropie de o zona cunoscuta ca avand aisberguri. Smith a modificat usor cursul navei pentru a se îndrepta mai spre sud. Cu toate acestea, el a mentinut viteza navei de aproximativ 22 de noduri. La aproximativ 21:40, Mesaba a trimis un avertisment despre un camp de gheata.

Mesajul nu a fost transmis niciodata pana cabina Titanicului. La 22:55, linia californiana Leyland din apropiere a trimis vestea ca s-a oprit dupa ce a fost inconjurat de gheata. Phillips, care gestiona mesajele pasagerilor, l-a certat pe californian pentru ca l-a intrerupt.

Oceanul a fost neobisnuit de calm in acea noapte: deoarece ar fi putina apa care se sparge la baza sa, un aisberg ar fi mai dificil de observat.

La aproximativ 23:40, la aproximativ 400 de mile marine (740 km) la sud de Newfoundland, Canada, a fost vazut un aisberg. Primul ofiter William Murdoch a ordonat atat navei „hard-a-tribboard” – o manevra care, in cadrul sistemului de comanda, atunci la locul sau, ar transforma nava in port (stanga) -, cat si motoarele inversate.

Titanic a inceput sa se întoarca, dar era prea aproape pentru a evita o coliziune. Latura tribordului navei a zgariat de-a lungul aisbergului. Cel putin cinci dintre compartimentele sale presupuse etanse au fost rupte.

Dupa evaluarea pagubelor, Andrews a stabilit ca, pe masura ce compartimentele navei se umpleau cu apa, vasul cadea mai adanc in ocean, provocand revarsarea apei din compartimentele rupte in compartimentele urmator, sigiland astfel soarta navei.

Prin inversarea motoarelor, Murdoch a facut ca Titanic sa se intoarcă mai lent deaât daca s-ar fi deplasat la viteza initiala. Majoritatea experților cred ca nava ar fi supravietuit daca ar fi lovit aisbergul frontal.

Sursa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *