Ziarul monden

Stiri din toate domeniile

Ce trebuie sa stim despre suplimentele proteice

In numeroasele aparitii live de aici de pe FB in care am raspuns intrebarilor voastre am intalnit adesea o intrebare, ce venea mai ales din partea barbatilor / baietilor care voiau sa se apuce de sala si sa se faca mari. Intrebarea era urmatoarea: ce parere am despre suplimentele proteice sau despre prafurile proteice si daca sunt neaparat necesare.

Vreau sa facem impreuna un scurt exercitiu de imaginatie.

Sa presupunem ca un barbat de 1.80m doreste sa ajunga la o greutate de 80 kg de masa slaba … ( lean body mass ), deci cu foarte putina grasime corporala. Ca sa se vada patratelele, asta inseamna undeva pe la 10% grasime corporala. Deci, sa zicem 88kg cu 10% grasime corporala. In teorie, conform cartilor, revistelor, siteurilor de culturism samd, pentru cele 80kg de masa lipsita de grasime ( lean body mass ) – ar trebui mancat 160 grame de proteina. Sau pe acolo.

Multi se vaita ca e imposibil sa mananci atata fara sa iei suplimente proteice.

OK, o sa scriu in cele ce urmeaza cateva mese aproximative ( doar partea cu proteina din acele mese ) si valoarea proteica aproximativa ( in minus ) din acele mese.

1) 3 oua cu 100 grame de telemea => 15+20 = 35grame proteina

2) 200 grame de piept de pui => 40grame proteina

3) 200 grame de somon => 40 grame proteina

4) 1 cutie de branza cottage de 200 grame => 20 grame de proteina

5) 1 iaurt grecesc 2% grasime cu 7% proteine de 350 grame => 20grame de proteina

Total: 155 grame de proteina. Am aproximat in minus, deci pot lejer sa spun ca sunt 160 grame in aceste 5 mese.

Inainte sa spuneti ca aveti neaparat nevoie de proteine, mancati…

Nu neg importanta suplimentelor proteice si nu spun ca e bine sau rau sa luati, spun doar ca suplimentele sunt suplimente si trebuie socotite dupa mancare. In plus, poate ca exista si alte lucruri in afara de proteine pe lumea asta, cum ar fi vitaminele, mineralele, uleiul de peste, creatina, beta-alanina, leucina samd.

Evident, cineva care vrea sa manance 200 grame de proteina pe zi si mananca deja ce am zis eu mai sus, poate suplimenta cu doua cupe de praf proteic din zer sau caseina. Evident, cine vrea sa beneficieze maximal de fereastra anabolica de dupa antrenament poate consuma o proteina rapida imediat dupa antrenamente ( si atunci e posibil sa ii fie mai usor sa o bea decat sa o manance ). Evident, cineva care tine o dieta foarte stricta din punct de vedere caloric si nu poate sa manance grasimea care vine cu alimentele mai sus mentionate, poate gasi utila suplimentarea cu proteine din cutie ( zer / caseina ) sau poate merge pe ton in loc de somon, albusuri / telemea light samd. Exista o gramada de variante pentru orice om de pe planeta asta cand vine vorba de alimentatie si suplimente.

Suplimentele pot fi utile, DAR, poate, inainte de a vorbi de suplimente, ar trebui sa vorbim despre mancare de calitate si despre o cantitate adecvata a acesteia.

NB – ca sa nu inceapa polemicile si controversele, scriu negru pe alb ca acest articol NU este anti suplimente sau anti proteine … eu vreau doar sa existe aceasta notita si sa pot trimite catre ea de fiecare data cand ma intreaba cineva daca e musai sa ia proteine.

Sursa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *