Ziarul monden

Stiri din toate domeniile

Nu vom ajunge în categoria țărilor care nu au companii naționale. Aplicăm planul de restructurare iar din 2024, Tarom va fi pe profit

Planul de restructurare este obligatoriu de aplicat în cazul TAROM, iar dacă nu este dus la îndeplinire acum, este ultimul drum, este ultima şansă de a folosi această oportunitate generată de criza de coronavirus pentru ”a curăţa această companie”, a declarat, marţi seara, ministrul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, Lucian Bode.

Şeful de la Transporturi a precizat că în luna iulie, cel mai târziu săptămâna viitoare, vor fi declanşate procedurile legale pentru accesarea ajutoarelor destinate TAROM şi Blue Air, urmând să fie asigurate fondurile necesare pentru cele două companii pentru a depăşi această perioadă de criză provocată de pandemia de coronavirus.

„Situaţia este foarte gravă în tot ce înseamnă industrie de transport aerian din Europa. Traficul a scăzut cu peste 90-95%, la fel şi pentru companiile româneşti şi, practic, acestea nu au încasări. Nu au zburat, nu au zburat nu din vina lor. Nu din vina TAROM nu pot zbura la Roma sau la Viena. Avem interdicţie să zburăm în aceste state. Am dat două exemple. Vorbim despre două companii – TAROM şi Blue Air – două companii în care la una statul este acţionar cu 97%, la cealaltă este acţionariat privat, companie românească 99,99%. Vorbim de o companie cu o cifră de afaceri pe anul trecut – TAROM, 1,5 miliarde de lei, Blue Air, 2,1 miliarde de lei. De ce spun aceste cifre? Au plătit taxe şi impozite la zi la stat. Vorbim de o companie – TAROM, 1.776 de angajaţi, cu 29 de aeronave, Blue Air, 926 de angajaţi, cu 20 de aeronave, deci companii importante. De exemplu, Blue Air asigura 25% din piaţa de low-cost din România. Cel mai greu lucru de recuperat în industria de transport aerian este piaţa. Odată ce ai pierdut piaţa, este aproape imposibil să poţi să recuperezi această piaţă. De aceea, eu cred că noi, Guvernul României, am făcut şi vom face tot ceea ce ne stă în putinţă pentru a salva aceste companii”, a afirmat Bode, la Digi 24.

El a reamintit că statul român a acordat în februarie un ajutor de salvare companiei TAROM în valoare de 37 de milioane de euro.

„Acest ajutor de salvare se va transforma în ajutor de restructurare odată ce planul de restructurare va fi depus şi aprobat de către Comisia Europeană. Vom permite accesarea unui credit cu garanţii de stat pentru compania TAROM, vorbim de aproximativ 64 de milioane de euro, pentru a traversa această perioadă”, a menţionat ministrul.

Întrebat care ar fi pericolul dacă TAROM nu va respecta planul de restructurare, Bode a răspuns: „Ar fi o ruşine pentru România să intre în galeria celor trei ţări – din câte îmi amintesc sunt trei ţări în Europa, Slovenia, Slovacia şi Lituania, care nu au companii naţionale. Nu vom ajunge aici, pentru că, aplicând măsurile din planul de restructurare pe cei patru piloni pe care i-am indicat aici, noi estimăm că din 2024 compania TAROM va fi pe profit”.

În ceea ce priveşte Blue Air, statul român i-a facilitat un împrumut în valoare de 30 de milioane de lei pentru a-şi plăti certificatele verzi, fără de care aeronavele sale nu mai puteau zbura.

Lucian Bode a dat asigurări că cei doi operatori aerieni au luat măsuri în această perioadă pentru a reduce costurile şi, în consecinţă, presiunea pe buget.

„Atât Blue Air, cât şi TAROM au luat măsuri în această perioadă. De exemplu, din cei 926 de angajaţi, Blue Air a trimis peste 80% în şomaj tehnic, a redus programul de lucru de la 5 la 4 zile. TAROM, în acest moment, are peste 600 de angajaţi în şomaj tehnic, a redus programul de lucru de la 5 la 4 zile, asta înseamnă că a scăzut presiunea cu 20% pe buget. Planul de restructurare este obligatoriu şi acest plan de restructurare, din punctul meu de vedere, pentru compania TAROM, dacă nu este dus la îndeplinire acum, este ultimul drum. Şi vă spun: este ultima şansă să folosim această fereastră de oportunitate generată de criză pentru a curăţa această companie”, a avertizat oficialul MTIC.

Sursa foto: CNAB

Sursa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *