Ziarul monden

Stiri din toate domeniile

Presedintele Klaus Iohannis are baza legala pentru a putea declara, din nou, stare de urgenta

Noua ordonanta anuntata joi de Marcel Vela, OUG 68/2020, modifica patru acte normative cu incidenta in domeniul managementului situatiilor de urgenta si al protectiei civile, respectiv: OUG 21/2004, OUG 1/2014, OG 88/2001 si Legea 481/2004.

Pentru inceput, Departamentul pentru Situatii de Urgenta dobandeste ceva mai multe atributii, intre care si un control al proiectelor cu finantare externa, al cooperarii civil-militare sau protectiei civile in situatiile de urgenta, precum cea in care ne aflam. De altfel, DSU, care se afla in coordonarea lui Marcel Vela, va comunica public despre situatiile de criza, odata cu acest act normativ.

Mai departe, noua ordonanta abroga litera f) a articolului 2 din OUG 21/2004 (privind Sistemul National de Management al Situatiilor de Urgenta), care defineste de fapt starea de alerta.

Insa avem mai jos o alta definitie a starii de alerta.

Concret, noua definitie este: „Starea de alerta reprezinta raspunsul la o situatie de urgenta de amploare si intensitate deosebite, determinata de unul sau mai multe tipuri de risc, constand intr-un ansamblu de masuri cu caracter temporar, proportionale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia si necesare pentru prevenirea si inlaturarea amenintarilor iminente la adresa vietii, sanatatii persoanelor, mediului inconjurator, valorilor materiale si culturale importante ori a proprietatii”.

De mentionat este ca apare un nou concept, acela de coordonare operationala, care este definit: „totalitatea masurilor dispuse si a actiunilor desfasurate de catre factorii de decizie premergator si pe timpul gestionarii unei situatii de urgenta, in vederea organizarii interventiei si utilizarii capabilitatilor disponibile intr-o conceptie unitara, pentru atingerea obiectivelor stabilite”.

Asta inseamna ca sub umbrela conceptului „coordonare operationala”, Comitetul National pentru Situatii de Urgenta poate lua orice decizie astfel incat sa fie atins „un obiectiv stabilit”, adica prevenirea raspandirii noului coronavirus, in situatia de fata. Deci, Ludovic Orban, seful acestui Comitet, poate dispune masuri.

Iarasi, o noutate este aceea ca starea de alerta se declara 30 de zile. Insa nu e doar atat: noua ordonanta de azi spune ca starea de alerta poate fi prelungita cu alte 30 de zile ori de cate ori se impune. Nu este obligatoriu ca aceasta stare de alerta sa dureze 30 de zile: situatia poate inceta inainte de implinirea termenului daca nu mai exista risc.

Daca ne uitam in proiectul de lege al starii de urgenta aprobat de Parlament ieri, observam o inadvertenta: in forma trimisa la Klaus Iohannis pentru promulgare scrie ca starea de alerta se instituie pentru maximum 60 de zile.

Marcel Vela are noi atributii prin aceasta ordonanta si in Bucuresti. Comitetul de Urgenta din Capitala poate declara starea de alerta la nivelul Bucurestiului doar cu acordul ministrului de Interne.

La randul lui, Ludovic Orban trebuie sa isi dea acordul la declararea si incetarea starii de alerta la nivelul judetelor, aspect mentionat deja in ordonanta deja cunoscuta. Insa, noutatea este ca premierul poate si sa prelungeasca aceasta stare de alerta. Concret, Orban poate declara de cate ori este necesar starea de alerta.

Un alt alineat adaugat este acela care spune in comunitatile de risc comitetele pentru situatii de urgenta decid ce masuri se pot lua pentru a diminua acel risc. Ordonanta spune ca trebuie asigurata „rezilienta”. De exemplu, o comunitate unde exista risc de focar era Tandarei.

Un alt aspect important este acela ca masurile aplicate in starea de alerta sunt reevaluate in baza Constitutiei (articolul 93 – Masuri exceptionale) pentru a analiza daca se impune, din nou, stare de urgenta.

Practic, este o portita legala pentru a aplica avertismentul de azi al presedintelui Klaus Iohannis: „Daca situatia se va inrautati si datele vor arata un numar galopant de infectari, care va duce la supraaglomerarea spitalelor, atunci nu voi ezita sa declar din nou stare de urgenta!”.

Un alt articol modificat este acela care spune ca deciziile comitetelor pentru situatii de urgenta sunt obligatorii pentru destinatari. Un alt articol este acela care spune ca DSU informeaza operativ catre ministrul de Interne, catre premier si catre Klaus Iohannis atunci cand exista stari potential generatoare de situatii de urgenta.

De mentionat este ca DSU era pana acum in subordinea MAI. Ordonanta aduce modificari Legii 481/2004 privind protectia civila, mai precis articolului 7, care odata modificat, spune ca DSU (condus de Raed Arafat) face coordonarea in domeniul protectiei civile. Initial, aceasta coordonare era facuta de IGSU, prin inspectoratele judetene.

Sursa

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *